Trenger Liverbirds Trondheim eget lokale?

Mange har meninger om hvor klubbens medlemmer samles, og da kommer spørsmålet om vi skal finne oss vårt eget lokale. Det er ikke noe enkelt svar på dette, men vi ønsker oss en seriøs debatt med medlemmene. Frem til nå har vi hatt Three Lions som fast pub helt fra oppstarten i 2011. I en kort periode prøvde vi å være tilstede på O’Learys i tillegg til Three Lions Pub. Noen liker den ene puben, mens andre liker den andre. Kan eget lokale øke tilhørigheten til klubben og samle flere supportere?

Det er flere spørsmål som melder seg, og som styret ønsker å få svar på. Det hele skal ende i en egen sak på neste årsmøte i klubben. I respekt for medlemmene og for størrelsen på denne saken, er det den eneste måten å gjøre dette på. Noen av spørsmålene:

  • Økonomi
  • Aktiviteter
  • Drift og vedlikehold
  • Lokaler

Økonomi

For at klubben skal kunne ha eget lokale, må vi ha oversikt over kostnader knyttet til lokalet. Husleie, strøm, inventar osv. For å kunne bære kostnader må vi sørge for at vi har inntekter. Inntektene våre fordeler seg i dag på medlemskontingent, loddsalg og grasrotandel. Den beste måten å sikre inntekter er å bruke medlemskontingenten til å dekke kostnadene ved eget lokale. Styret vil, dersom det er grunnlag for det, sørge for å legge frem en fornuftig og gjennomførbar plan med økonomisk ramme til årsmøtet våren 2017. Er det andre måter å skaffe inntekter til klubben?

Aktiviteter

Det er naturlig å tenke at klubblokalet skal brukes til medlemsmøter og samlingsted på kampdager. Det kan også brukes til sosiale samlinger som årsmøte, legendetreff eller andre sosiale trefninger i klubben. Hvilke aktiviteter ville du hatt hvis klubben hadde eget lokale?

Drift og vedlikehold

Vi er helt avhengig av at noen tar ansvar for at lokalene holdes i god stand, og at innholdet i lokalene blir tatt hånd om. Erfaringer viser at det altfor ofte er noen få ildsjeler som holder det gående. Det er risikabelt å stole på at en person skal holde liv i lokalene. En måte å organisere dette på, er å lage en vaktliste hvor alle/noen medlemmer får ansvar for å følge opp faste oppgaver. Hva kunne du tenkt deg å bidra med, og hvordan ville du organisert drift og vedlikehold av klubbens lokaler?

Lokaler

Hvilken type lokaler skal vi se etter? Skal vi leie eller skal vi kjøpe? Hvor stort skal lokalet være, og hvor skal det ligge?

Frem til årsmøtet har vi en gyllen mulighet til å teste ut et spennende konsept.

På Nyhavna ligger et industribygg hvor 4 etg er ledig. Lokalet er kjempestort med flere mindre rom som kan passe som klubblokale. Utleier har en plan om å tilby klubblokaler til flere supporterklubber. I tillegg ønsker han å tilby kamper på storskjerm i den største delen av lokalet. Her er det plass til 2-300 mennesker. Vi står økonomisk ansvarlig for vårt eget lokale, mens vi bare forplikter oss til å bruke det store lokalet slik at det går rundt for utleier.

Lokalet er nyoppusset og det er muligheter for ha større arrangement i fellesarealet, mens eget klubblokale er stort nok til ca 30 stk. Klubblokalene leies på årlig basis til en kostnad mellom 12.000,- og 18.000,- kroner, avhengig av størrelse på rommet.

Hvis det er interesse blant medlemmene, kan vi skrape sammen noen kroner for å leie lokalet frem til årsmøtet. Dermed har vi et bedre grunnlag for å vedta hva vi gjør videre, og vi får testet ut eget lokale uten den store risikoen.

Send oss dine meninger og tanker rundt denne saken enten på epost (post[ætt]liverbirdstrondheim.no) eller på medlemsforumet på Facebook.

3 thoughts on “Trenger Liverbirds Trondheim eget lokale?”

  1. Synes dette er en glimrende idé! Jeg blir gjerne med å «sponse» ett lokale, og ville da kunne blitt ett mer aktivt medlem.

    Mvh
    Per Ove

  2. Kjempeide. Blir gjerne med og sponser litt ekstra. YNWA! Tror det for mange også ikke er noe problem å bidra i.f.t. dette. Liverbirds Ålesund har eget lokale og selger drikke til en snill medlemspris.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *